Criptopedia

Conceptul de valoare și tipurile ei

De catre Criptopedia - 10 apr 2021

Primul lucru pe care trebuie să-l înțelegem despre valoare este acela că este un concept uman. Iar ca oricare astfel de concept se bazează pe context și implică o anumită fluiditate. În afară de cele necesare vieții, adică aer, apă și mâncare, lucruri ce au o valoare intrinsecă pentru toți oamenii, toate celelalte au o valoare contextuală ce ține de o combinație între cultură, cerere și ofertă, alte forțe ale pieței și utilitate.

Există două mari categorii de valoare. Valoarea inerentă sau utilitară care are de-a face cu proprietățile și calitățile unui produs sau serviciu în raport cu nevoile noastre, și o valoare de piață exprimată în bani, necesară în momentul schimbului. 

Valoarea inerentă se referă la utilitatea unui bun sau unui serviciu. Această valoare este evaluată înainte și în timpul folosirii, având o dimensiune destul de subiectivă. Pentru că oamenii sunt diferiți și au diferite nevoi, produsele și serviciile vor fi văzute diferențiat, iar asta se traduce într-o percepție diferită a valorii.

Lucrurile care ne ajută să economisim bani, timp sau energie sunt în general văzute ca fiind valoroase; la fel și lucruri care ne ajută să ne relaxăm, să ne creștem stima de sine sau statutul social, deși acestea sunt puțin mai abstracte. Avem tendința să considerăm lucrurile mai valoroase cu cât reușesc să ne rezolve nevoile mai bine, iar cum nevoile se schimbă, la fel o face și valoarea.

Valoarea de piață este relevantă în timpul schimbului și are de-a face cu calitățile inerente ale unui bun sau serviciu, plus forțe ale pieței precum cerere și oferta, brand sau competiție. Pe piața liberă prețurile sunt în principiu determinate de mecanismul cererii și ofertei, acesta fiind bazat pe o relație între nevoia unui anumit produs sau serviciu și disponibilitatea acestora.

Dar, trebuie să fim realiști și să introducem în ecuație mai mult de atât pentru că publicitatea joacă un rol important în modul în care oamenii percep valoarea, fiind dispuși să plătească mai mult pentru brand. Pe partea cealaltă, brandurile tind să scadă prețurile în momentul în care există competiție. Deci, valoarea de piață este un preț dinamic dat bunurilor și serviciilor în funcție de un context mai amplu decât cerere și ofertă.

Hai să luăm un exemplu concret ce evidențiază valoarea utilitară. Înainte de inventarea motorului și apoi a automobilelor, caii erau destul de valoroși pentru că erau folosiți atât pentru transport, cât și pentru munca agricolă. Dar după ce mașinile și tractoarele au devenit fiabile și accesibile, a existat o scădere masivă în numărul populației de cai.

În Statele Unite exista un număr de aproximativ 20 de milioane de cai în 1915, populație care a scăzut la aproximativ 4.5 milioane în 1959. Acestă schimbare în valoarea inerentă a cailor s-a petrecut deoarece omenirea a găsit o modalitate mai eficientă de a rezolva nevoile asociate transportului și muncii agricole. Asta nu înseamnă că acum caii nu mai au nicio valoare, încă sunt oameni care îi folosesc pentru munca agricolă pentru a fi cât mai ecologici posibil, în sistemul lor personal de valori caii fiind încă foarte utili. Le fel se întâmplă și astăzi în economia noastră digitală, vedem produse digitale și servicii crescând în valoare cu cât încep să rezolve din ce în ce mai multe nevoi.

Puncte cheie legate de valoare:

Valoarea este subiectivă și dependentă de context;

 Atât valoarea inerentă, cât și valoarea de piață vin din modul în care un produs sau un serviciu relaționează cu nevoi specifice;


Urmărește și materialul video de pe canalul nostru de Youtube, realizat în colaborare cu Alex Lish, fondator Pro Social Labs, pentru a participa în concursul pus la bătaie de Cryptopedia. Poți câștiga un membership Basic prin care vei adera la grupul nostru de semnale și vei putea citi articolele Premium integral. 

 

Articole similare

Evoluția banilor
Educație

Evoluția banilor

Evoluția banilor — de la troc la apariția și evoluția monedelor fiduciare și scripturale. Conchidem cu criptomonedele, noua formă de "bani", bazate pe rețeaua consensuală blockchain.